måndag 5 maj 2014

De har jag lagt rabarber på....

Jag är mycket nöjd med inramningen av "landet" som min man byggde förra våren, MEN det återstår en del arbete innanför ramarna....
Bl.a. måste jag röja bort en hel del ogräs, göra en tydligare korsgång av täckbark och plantera flera jordgubbsplantor då det endast fanns en stackare kvar efter vintern. Sedan börjar jakten återigen på rosa lavendel som jag har alldeles för lite av. Något som jag har gott om är i alla fall rabarber. Så i helgen skördade jag rabarber och bakade rabarberpaj. Det blev riktigt gott.






I rabatten på framsidan så växer den kaukasiska förgätmigejen så det knakar. Visst har den en härlig färg?

Kram Malena

torsdag 1 maj 2014

Sköna maj välkommen

Sköna maj, välkommen till vår bygd igen! 
Sköna maj, välkommen, våra lekars vän! 
Känslans gudaflamma väcktes vid din ljusning; 
jord och skyar stamma kärlek och förtjusning; 
sorgen flyr för våren, glädje ler ur tåren, 
morgonrodnad ur bekymrens moln.

(Johan Ludvig Runeberg)

Nu blommar både mitt vanliga körsbärsträd och mitt japanska körsbärsträd. Solen skiner, himlen är klarblå och våren är här!









Jag önskar er alla en härlig helg!
Kram Malena

söndag 20 april 2014

Påsken är här

Ja, lite påskpynt måste man ju ha för att få en riktig påskkänsla både inne och ute. Lite färgglada planteringar vid entrén för att glädja såväl våra gäster som oss själva när man passerar där varje dag. Vilken härlig påskhelg vi har haft och den ser ju ut att bli fortsatt fin. Inte nog med att man får umgås med familj, släkt och vänner och äta en massa god mat. Solen skiner också och vi kan ta oss tid att pyssla ordentligt i trädgården.


Efter att ha gått några terminer på en trädgårdsdesign kurs så har jag verkligen blivit utmanad i mitt eget tycke och smak. Men efter att ha sett tillräckligt många bilder med planteringar av rosa och gult tillsammans och även blått och orange så har även jag vågat mig på dessa kombinationer och jag kan ju medge att det är en härlig färgklick och att man blir glad när man kommer hem och möts av dessa blomster.


Nu har äntligen min krukklematis fått komma upp ur sin vintervila och möts av att ett riktigt soligt väder.


Jag hoppas att ni alla har en lika klarblå himmel som jag har idag. Ta hand om er och njut av våren!

Kram Malena

onsdag 16 april 2014

Påsken är på ingång

Påsken börjar närma sig och jag hoppas som så många andra med mig att solen ska värma oss dessa lediga dagar. Jag längtar ut till trädgården så jag kan sätta igång med det riktiga vårbruket. Kyla och mycket arbete har satt hinder i vägen för det:)
Tidigt i morse gick jag ut för att ta några bilder och solen sken så fint, men det hade varit frost under natten och den låg kvar på sina ställen, jag hoppas verkligen den försvinner snart för gott! Hoppas ni alla får en fin onsdag och en fortsatt härlig vecka.


 Somliga tulpaner trotsar ståndaktigt frosten....

....medan andra bidar sin tid.

Den kaukasiska förgätmigejen har börjat titta upp efter sin vintersömn.

Påskliljorna blommar fint nu till påsk!

Kram Malena

tisdag 8 april 2014

Alicia väntar ungar!

Alicia har varit och hälsat på Loreleis Javier så nu hoppas vi på kattungar i maj.


Stensereds Alicia är SBI a 21 (blåtabby) född 2010-08-07


Mamma: Oddenvejen's Xs Elle
Pappa: Kallekatt's Bernard
Uppfödare:Pernilla Holmberg Stensereds Heliga Birmor
Ägare: Malena Eklund

Jag har ställt ut henne ett flertal gånger och hon har en Internationell Champion titel.





Lorelei`s Javier är SBI b (chokladmaskad) född 2012-04-21

Mamma: S*Phoenix Pride Quadora
Pappa:S*Cosmonova`s Quincy Jones
Uppfödare: Rose-Marie Kvillert Loreleis's Helig Birma


Ägare:Rose-Marie Kvillert Lorelei`s Helig Birma


Om allt går som planerat så blir det kattungar den 15 maj.
De kan då bli choklad, blå, lila eller bruna antingen solida eller tabby. 

Välkomna att höra av er via mail: malena.eklund@hotmail.com om ni är intresserade!

Ni kan även gå in och titta på förra årets kull A-kullen som blev så fin med samma föräldrar.

Kram Malena






fredag 14 mars 2014

Just nu i trädgården

Nu när våren på riktigt börjar komma så ska vi faktiskt leta upp lite snö. Det blir en tur till fjällen för lite skidåkning, så jag passade på att gå ut och njuta en stund av det som blommar i trädgården.

Iris

Krokus

Julros

Mera Krokus

Ha en härlig helg!

Kram Malena

söndag 2 mars 2014

Vårtecken

Trots regn, regn och åter regn så kan man hitta små vårtecken i trädgården. Det är helt underbart när det är uppehåll och man är ledig och kan gå ut i trädgården och höra fåglarna kvittra och duvorna kuttra.




Ha en fortsatt fin söndag och en härlig vecka!
Kram Malena