torsdag 24 oktober 2013

Surdeg

Ja, själva ordet surdeg kanske många associerar till något negativt. Man kanske har ouppklarade konflikter privat eller på arbetsplatsen som blivit till en tung och tråkig surdeg. 

Men i det här fallet är det inget sådant som jag tänker på utan en riktig surdeg som man kan baka surdegsbröd med.
Imorse satte jag en så om fyra dagar kan jag baka igen. Om det är någon som inte provat att baka egna surdegsbröd så kan jag verkligen rekommendera det. De blir supergoda, saftiga och håller länge. Jag använder mig oftast av Helene Johanssons bok Bröd från Brunkebergs bageri. 



Recept ur boken på rågsurdeg:
Dag 1 morgon
Blanda 60 g fint rågmjöl med 120 g vatten. Lägg i bunke och täck med lock eller plastfolie.
Låt stå i rumstemperatur
Dag 1 kväll
Mata surdegen med 60 g mjöl och 120 g vatten.
Låt stå i rumstemperatur
Dag 2 morgon
Mata surdegen med 60 g mjöl och 120 g vatten. Rör om. Täck med plastfolie eller sätt på locket. Nu har din surdeg förhoppningsvis kommit igång lite, så nu kan du flytta över den till kylen. Har den inte kommit igång kan du tillsätta lite rårivet äpple, en tesked honung eller en tesked naturell yoghurt och låta den stå i rumstemperatur till dag 3.
Dag 3 morgon
Mata surdegen med 60 g vatten och 60 g mjöl. Rör om. Låt stå i kylen.
Dag 4
Nu ska surdegen vara redo att användas. Om du vill spara den förvarar du den i kyl och matar den några gånger i veckan.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar